Trendseminar Oi!Matnettverk Amanda Ramstad IMG 1140
Tøndersk matmanifest | 08.05.25

Et innblikk i fremtidens lokalmattrender

Tirsdag, 29. april, arrangerte Oi! Matnettverk trendseminar på KIT-akademiet hos ASKO Midt-Norge. Tema for dagen var Fremtidens mat- og drikketrender og det ble flere gode innlegg og diskusjoner denne dagen

– Mattrendene skifter raskt, og hvordan kan lokale mat- og drikkeprodusenter tilpasse seg nye forbrukerbehov? Og kan Beskyttede Betegnelser bli en ny mattrend? Nye mattrender er viktig for medlemmene i Oi! Matnettverk, derfor arrangerte vi dette trendseminaret sammen med ASKO Midt-Norge, forteller Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. 

Eivind Haalien, kategorisjef for lokalmat og spesialiteter i NorgesGruppen, ga oss et spennende dypdykk i hvilke trender som vil prege lokalmaten fremover. Dette gjorde han ved å vise til Menys statistikk på salg av lokalmat, noe som ga et tydelig bilde på utviklingen gjennom årene. Han trakk spesielt frem sider, sild og meieri som sterkt voksende kategorier. 

– Vi ser at flere og flere blir bevisste og mer opptatt av helse, opphav, dyrevelferd og generelt sett de etiske perspektivene når det kommer til mat, da snakker vi blant annet om lokalprodusert, økologisk og alkoholfritt, forklarer Haalien. 

Han snakket også om viktigheten av lokalprodusert mat i den verdenssituasjonen vi er i, og trakk frem blant annet regjeringens “Oppskrift for mer lokalmat og drikke”, som ble lagt frem på Grüne Woche nå i januar.  

– Lokal mat og drikke er viktig for alle, uavhengig av politisk parti. Lokal verdiskapning er viktig uansett hvilket parti du henger med, sier Haalien. 

Nå ut med Beskyttede Betegnelser 

Vilde Cathea Normann, som er kommunikasjonsansvarlig for Beskyttede Betegnelser (BB), fortalte om hvordan de i Stiftelsen Norsk Mat jobber for at forbrukerne skal få et forhold til mattradisjoner med Beskyttet Betegnelse og få kjennskap til merkeordningen. 

– Vi jobber aktivt for å nå ut til forbrukerne med kunnskap om BB, blant annet med bedre merking i butikkhyllene og vi har også et prøveprosjekt for å nå ut til unge via sosiale medier. Influenseren Mankegard er en dyktig formidler og når godt ut til den yngre målgruppe, så vi håper at hans engasjement for BB er med på å styrke kjennskapen til merkeordningen, forteller Normann. 

Lokalmat i serveringsbransjen 

Asgeir Johansen, markedssjef ASKO Servering Midt-Norge, fortalte om deres innkjøpsordning og hvordan lokalprodusentene unngår å forsvinne i den store mengden av produkter. 

– Mange produsenter tror at når de har fått produktene inn på ASKO, så er jobben gjort, men det er over 35.000 produkter på ASKO Servering, og det er derfor ikke så enkelt. Det er når produktet ditt er inne på ASKO at jobben starter for å nå ut til innkjøpere. Viktig suksessfaktorer er å legge inn god informasjon om produkt og bedrift, være synlige gjennom å delta på demo i butikk og ta kontakt med innkjøperne våre, forklarer Johansen. 

Dagen ble avsluttet med nydelig lunsj laget av Trond Åm, kjøkkensjef på KIT-akademiet, som også fortalte om hvordan restaurant og storkjøkken benytter seg av lokale produsenter i hverdagen. I tillegg til hvordan produsentene bør gå frem for å få produktene sine inn i restauranter. 

– Vi må også gi en ekstra takk til ASKO Midt-Norge, som er medlem av Oi! Matnettverk, som inviterer inn nettverket til KIT-akademiet. Det ble et flott gjennomført seminar som har gitt mye kunnskap og flere medlemmer i Oi! Matnettverk, avslutter Aslaug Rustad. 

Aktuelt