Trøndersk Matfestival
Bryggerifestivalen
Prosjekter
Oi!
Leter du etter en matprodusent eller et produkt? Her kan du finne det.
Fem unike, frittstående hoteller i Trøndelag starter nytt samarbeid for å styrke Trøndelag som reiselivsregion. Felles for dem alle er et sterkt fokus på lokale råvarer og maten som en del av opplevelsen.
Våren 2020 gir svært krevende tider for mange, også reiselivet. Nå går fem små hoteller i Trøndelag sammen for å styrke hverandre. Felles for dem er et sterkt fokus på mat, hvor de gir gjesten et sterkt forhold til stedet ved å bruker råvarer, produkter og historier om lokal matproduksjon og mathistorie i opplevelsen. Bedriftene Øyna på Inderøya, Kuringen Bryggehotell og Stokkøya Strandhotell i Åfjord, Vauldalen i Røros og Bortistu Gjestegard i Oppdal har mye til felles på måten de tenker om både tilbudet til gjesten, og utvikling av bedriften og lokalsamfunnet de er en del av. De er også alle tydelige på at maten er en stor del av opplevelsen. Bortistu Gjestegard er kjent for sitt bassturøkte lammelår, som de også har fått Spesialitets-merket for. Vauldalen har egne arrangement for å fremme lokal mattradisjon, og inviterer både kokker og publikum for å bidra til å både holde oppe og videreutvikle tradisjonene. Kuringen Bryggehotell er en gammel klippfiskbrygge, og har utviklet en meny som tydelig viser fram de stolte tradisjonene rundt klippfisk. Stokkøya er et av de fremste vinduene for den store blåskjellproduksjonen på Fosen. Rekorden i Strandbaren er 2 tonn blåskjell i løpet av én måned! På Øyna legger de stolthet i å vise fram alle de dyktige produsentene på Inderøya på sitt aller beste, samtidig mens man sitter i kulturlandskapet hvor maten produseres.
En viktig del av matsatsingen i Trøndelag har vært å involvere reiselivet, og alle bedriftene nettverket har vært involverte i flere matprosjekter. De har blant annet stått på stand på matmessen Grüne Woche i Berlin, Trøndersk Matfestival i Trondheim og deltatt i Interreg-prosjektet "Mat og drikke langs Nordens Grønne Belte".
Men ikke bare maten kobler bedriftene sammen. De har alle et lite og unikt tilbud på ulike steder i Trøndelag. - Tenk hvor eksotisk Trøndelag faktisk er, sier Ellen Thorvaldsen, daglig leder ved Kuringen Bryggehotell i Åfjord. - Vi har høyfjell og vill kyst, seterdrift og designhotell, og ikke minst alle de fantastiske råvarene og smakene du kan oppleve. Dette er en litt for godt bevart hemmelighet, også for trønderne selv. Derfor må vi være bevisste på å gjøre hverandre sterkere, sier Thorvaldsen.
Målet er å markedsføre og selge hverandre, og utveksle gode tips, råd og ressurser. Virksomhetene vil stå samlet for å styrke Trøndelag som en spennende destinasjon, og for å være enda sterkere når de kommer ut på ”den andre siden”, etter koronakrisen, skriver de i ei pressemelding. Britannia Hotel i Trondheim jobber målrettet med å gi gjestene tilbud til unike opplevelser også utenfor hotellet. De ønsker nettverket velkommen: - Dette er en samling av de beste og sterkeste av de små hotellene i Trøndelag. Britannia trenger det ”krydderet” som bedriftene i dette nettverket representerer, sier Mikael Forselius, direktør ved Britannia Hotel.
Flere av disse bedriftene har nå en svært anstrengt likviditetssituasjon, og har, eller er i gang med store investeringer. Kompensasjonspakken fra regjeringen vil mest sannsynlig hjelpe til med å få pengene til å rekke lenger, men de er helt avhengige av å få tilbake gjester og omsetning snarest mulig. En reduksjon av kostnader, uten mulighet til å bygge seg opp et overskudd i høysesong, vil i verste fall kun være seigpining. Det er i krisetider vi ser hvor viktig lokalsamfunnet er, og hver enkelt bedrifts betydning i bygdene. Felles for disse små hotellene er at de har et dedikert vertskap som legger inn enormt med timer og engasjement, uten så mye annen motivasjon enn å skape gode opplevelser for andre. I tillegg skaper de arbeidsplasser og bruker lokale leverandører inn i bedriftene.Deres oppfordring er derfor: Tenk hele Trøndelag, hele året! Det er kanskje i vintersesongen du skal oppsøke kysten, eller dra på vidda på senhøsten? Da vil man kunne oppleve en lavere puls, mektigere naturopplevelser og ikke minst, enda bedre service og oppmerksomhet i og med at det er færre gjester enn i høysesong.
Om virksomhetene :Fem små, sjarmerende hotell- og serveringssteder i Trøndelag, hver med unik beliggenhet og særpreg, fra kyst til fjell. De har et dedikert vertskap med høyt fokus på bærekraft, gode opplevelser og lokal mat.Kuringen Bryggehotell, Åfjord, www.kuringen.no Ellen Thorvaldsen, post@kuringen.no, tlf. 950 79 705Vauldalen Fjellhotell, Røros, www.vauldalen.noAnn-Sofi Skott- Svendsen, post@vauldalen.no, tlf. 488 89 085 Bortistu Gjestegard, Storlidalen i Oppdal, www.bortistu.no Linda Mai Helmersen Weiseth, bortistu@bortistu.no, tlf. 915 56 287Øynaparken, Inderøy, www.oyna.noFrode Sakshaug, post@oyna.no tlf. 915 90 813Stokkøya Strandhotell, Åfjord, www.stokkoy.noTorild Langklopp, torild@stokkoy.no tlf. 908 00 775