Trøndersk Matfestival
Bryggerifestivalen
Prosjekter
Oi!
Leter du etter en matprodusent eller et produkt? Her kan du finne det.
Sammen med Fjord-Norge skal Trøndelag representere Norge under den store mat- og landbruksmessen Internationale Grüne Woche i Berlin i slutten av januar. Nå er Trønderlaget samlet og skal vise frem matregionen fra sin beste side, slik at Internationale turister legger ferieturen til Trøndelag og Norge neste sommer.
- Vi har stor tro på at Trøndelag kan representere Norge på en utmerket måte under Internationale Grüne Woche (IGW). Trøndelag er europeisk gastronomiregion i 2022 og trønderne er flinke til å samarbeide, det har de vist før, sier seniorrådgiver Nina Mosseby fra Landbruks- og matdepartementet.
Internationale Grüne Woche er en av tre store utviklings- og omdømmebyggende tiltak for regjeringen. Norge har deltatt siden 1987. Seniorrådgiver Nina Mosseby fra Landbruks- og matdepartementet var nylig i Trondheim for å møte de deltakerne fra Trøndelag som skal til Internationale Grüne Woche. (Foto: Silje Kolaas)
Mat- og landbruksmessen har vært arrangert siden 1926 og samler hvert år over 1500 utstillere fra rundt 70 land. I 2022 deltar Norge for 34. gang. IGW er en utstillings- og testarena for norske mat-, drikke- og reiselivsopplevelser. Norge deltar med en rekke bedrifter for å bygge nettverk, utvikle produkter og profilere matkultur og mat i reiselivet.
Her er Internationale Grüne Woche sin hjemmeside
- Vi har med oss 30 personer innen lokalmat- og drikke og produsenter fra reiselivet som skal stå fysisk på stand. De snakker tysk, er knallgod til å formidle og selge. Tyskere og gjester på messa vil bli sjarmert i senk med det beste Trøndelag har å by på av matopplevelser, sier regional prosjektleder for den norske delegasjonen Brit Melting i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. Som også var prosjektleder for Trøndelag sin deltakelse på IGW I 2014, 2015, 2018 og 2019.
- Vi har nettopp samlet laget og hele matregionen er godt representert med de beste formidlerne av våre matopplevelser. Vi planlegger også menyer som skal serveres både i bar og restaurant. Det er spesielt viktig for Trøndelag med deltakelse neste år da det er i 2022 at vi er europeisk matregion, og vi ser fram til at hele verden oppdager at vi ikke bare har ren natur, men også ren mat og matopplevelser med unike smaker fra fjord til fjell, sier Melting.
Fra reiselivet stiller blant annet Visit Trondheim med daglig leder Kirsten Schultz, som opprinnelig er tysk og som har førstehånds kjennskap til det tyske markedet.
- På vegne av Visit Trondheim ser jeg frem til å representere de fantastiske smakene og matopplevelser fra regionen vår i Berlin. I Tyskland har Norge og Trøndelag et stort marked og mange «fans», sier Schultz, og forteller at det ikke bare er naturen i Norge som begeistrer, men nå også kultur- og matopplevelser.
- Norge assosieres med rene og naturlige smaker – og det er det vi leverer på. Vi har stor tro på at årets Grüne Woche kan bidra til å styrke kjennskapen til Trøndelag og Trondheim som internasjonal matdestinasjon og European Region of Gastronomy 2022, sier Kirsten Schultz.
Den trønderske delegasjonen har med seg to rutinerte kokker til Berlin. En førstereis og en som var med også i 2019.
- Jeg gleder meg veldig og jeg har lest mye om matmessa. I og med at jeg skal være kokk sammen med Thomas Borgan føler jeg meg i trygge og rutinerte hender. Resten av gjengen har også god erfaring. Jeg tror det blir kjempeartig, sier kokk Mette Evensen.
Kokk Thomas Borgan er innehaver av restauranten Kraft Bodega i Trondheim. Han skal friste besøkende på den norske standen under Internationale Grüne Woche i Berlin med trønderske matopplevelser, sammen med kokk Mette Evensen, som til vanlig er deleier og driver av Le Bistro i Trondheim. (Foto: Silje Kolaas)
- Det som er viktig å fokusere på er at vi representerer matnasjonen Norge og at vi får frem de spesielle og flotte smakene og råvarene vi har fra Norsk natur, slik at det blir attraktivt for tyskere å komme til Norge. Det er også viktig at dere profilerer Trøndelag som Region of Gastronomy, slik at dere får markert regionen enda sterkere på kartet, sier prosjektleder Liv Inger Tonjum ved Innovasjon Norge.
Her finner du Norges offisielle program.
Internationale Grüne Woche er en utstillings- og testarena for norske mat-, drikke- og reiselivsopplevelser. Norge deltar med en rekke bedrifter for å bygge nettverk, utvikle produkter og profilere matkultur og reiseliv. Representanter fra 30 trønderske bedrifter skal stå på den norske standen og reklamere for Norge og Trøndelag. Deltakelsen er en del av de etablerte profileringstiltakene for norsk landbruk og norsk mat. Prosjektleder Liv Inger Tonjum fra Innovasjon Norge møtte den trønderske delegasjonen nylig i Trondheim. (Foto: Silje Kolaas)
Stein Sakshaug og Grete Sørebø fra Ersgard gårdshotell i Stjørdal på den norske standen under IGW I 2019. De er en del av delegasjonen også i 2022.