Omsetningsrekord på Trøndersk Matfestival

I år hadde Trøndersk Matfestivals utstillere en rekordstor omsetning på 12 millioner kr, som er en økning på hele 2,3 millioner kr fra 2016. – Trondheim har befestet seg som en viktig salgsarena for trønderske matprodusenter, og festivalen hadde en rekordoppslutning med hele 153 utstillere som fylte Kongensgate, hele Torvet og Munkegata mot Nidarosdomen med lokale matspesialiteter, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS som arrangerer Trøndersk Matfestival.

Hvorfor øker utstillernes omsetning i år?
– Magasinet Reiselyst kåret i år Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen som 1 av 12 reisemål i Skandinavia, og vi merker økt tilstrømming av kjøpelystent publikum. Det var veldig mye folk i gatene fra åpningen torsdag 3.august, men fra tallene ser vi at utstillernes omsetning faktisk er større fredag og lørdag, selv med noe mindre publikumstrykk enn åpningsdagen. Mer enn 200.000 besøkte årets festival, og utstillerne melder om meget godt salg alle tre dagene under Trøndersk Matfestival. Av utstillerne som har salg, er gjennomsnittlig omsetning på kr 100.000, som også er en økning fra fjoråret sier Aslaug Rustad.

– Publikum opplever at produktene som selges holder et høyt kvalitetsnivå, produsentene er flinke til å presentere produktene og lage innbydende stands. Trøndersk Matfestival har gjennom flere år arbeidet for å synliggjøre enkeltregionene, og i år hadde vi 11 regionstand fra Oppdal i sør til Lierne i nord. Den regionale tilknytningen er viktig for utstillere og publikum, kanskje særlig nå som de to Trøndelagsfylkene skal slås sammen. I tillegg ser vi at det er viktig å skape små oaser med bord og benker i gatene. Det får publikum til å bruke mer tid i festivalområdet, som igjen bidrar til økt salg for utstillerne.

Hva er årsaken til at utstillerne deltar på Trøndersk Matfestival?
– Trøndersk Matfestival ble etablert i 2005 for å gi lokale matprodusenter en arena for salg, markedsføring og omdømmebygging. I tillegg til å være landets beste salgsarena for lokale matprodusenter, så er møtet mellom produsent og forbruker viktig. Flere produsenter melder om økt salg i etterkant av festivalen, slik at effekten av Trøndersk Matfestival varer ut over selve festivaldagene. Nyheter selger, og vi ser at stadig flere produsenter velger å lansere sine produkt under festivalen. Trøndersk Matfestival gjennomfører produktkonkurranser, og det er gjevt for produsentene å stikke av med seieren i de ulike kategoriene, sier Brit Melting, prosjektleder for Trøndersk Matfestival.

Med sceneaktivitet, kurs og ikke minst barneaktiviteter, er Trøndersk Matfestival blitt en fantastisk arena for publikum, som koser seg på festivalen. – Tusen takk til vårt matelskende publikum som er bevisst hvilken mat de vil ha, og møter opp for å få det! avslutter en jublende Brit Melting.

2017-09-13T13:25:03+00:00